nl en

info@cultuurparticipatie.nl
030 - 233 60 30

Talentontwikkeling instellingen

Leerorkest is 19 jaar geleden opgericht als ontbrekende schakel tussen muziekeducatie op de basisschool en reguliere muziekeducatie. De gedachte dat kinderen na de muzikale kennismakingsfase op school massaal naar de muziekschool overstappen bleek namelijk onjuist. Het Leerorkest vult deze leemte op. Het programma wordt met name ingezet in wijken met een lagere participatie aan het reguliere kunstaanbod. En zorgt ervoor dat kinderen die op school kennismaken met het bespelen van een muziekinstrumenten en spelen in een (leer)orkest ook de mogelijkheid krijgen zich hierin te blijven ontwikkelen om zo amateurmuziekbeoefenaar te worden of een weg vinden naar het kunstvakonderwijs en professionele werkveld. Zie voor een uitgebreide beschrijving het Projectplan.

Outcome

- Een brede groep kinderen in aanraking brengen met instrumentale muziekeducatie en de mogelijkheid bieden om hun muzikale talenten te ontwikkelen.

- Bereiken van 4.140 kinderen extracurriculair, 475 doorstroom naar Wijktalentorkest en Wijktalentorkest plus

- De doelgroep zijn kinderen met een grote afstand tot cultuurparticipatie in focuswijken en op scholen met een hoge schoolweging.

- Deze doelgroep komt ook in aanraking met het sociaal pedagogische aspect van het Leerorkest. Dit geld voor zowel kind als omgeving (ouders, broertjes, zusjes, ea).

Activiteiten

Opzetten van 20 Leerorkesten in het land. Dit plan richt zich op de eerste drie lagen van de totale keten van talentontwikkeling (zie Projectplan - de Keten voor nadere uitleg)

- Laag 1 Leerorkest extracurriculair. Hier bereiken en creëren we de brede humuslaag

- Laag 2 Wijktalentorkest. Buitenschools Leerorkest met kinderen die uit laag één verder willen

- Laag 3 Wijktalentorkest plus. Extra activiteiten voor een deel van de kinderen uit het Wijktalentorkest

- Laag 4 Deelname aan reguliere aanbod van muziekscholen, Jeugdorkesten, Talentklassen op muziekscholen en bij particulieren

- Laag 5 Vooropleiding conservatorium

- Laag 6 Conservatorium

Kwaliteit

- Alle lessen bij het Leerorkest worden gegeven door professionele muziekdocenten

- Vanuit Leerorkest Nederland bieden we workshops en ondersteuning aan voor deskundigheidsbevordering van het Leerorkest team op met name sociaal pedagogisch vlak via de Leerorkest Academie. Daarnaast is er ook aandacht voor groepsgerichte muziekeducatie, inclusie en diversiteit, omgaan met verschillende niveaus i.e differentiëren.

- Partnerschap met (lokale) orkesten, podia, jeugdorkesten, opleidingen, individuele muziekdocenten enzovoorts. Deze worden betrokken bij de hele keten binnen het Leerorkest en brengen hun expertise, ervaring en professionaliteit in.

- Leerorkest Nederland komt voort uit het Leerorkest in Amsterdam dat daar 19 jaar geleden begon en sindsdien is uitgegroeid tot een volwassen muzikaal programma dat niet meer weg te denken is in de stad. Hierdoor geïnspireerd en ondersteund, zijn er in de loop der tijd verschillende Leerorkesten in het land en het Caribisch deel van het koninkrijk gestart. Alle opgedane kennis en ervaring met het Leerorkest en ondersteunen en helpen opzetten van andere Leerorkesten in het land evenals materialen en instrumenten die hiervoor nodig zijn, zijn verzameld en deelbaar. Het landelijk loket van Leerorkest Nederland levert deze faciliteit voor nieuwe en bestaande Leerorkesten.

Doelgerichtheid

- Aanboren brede doelgroep in leeftijdscategorie 8-12 jaar.

- Rode loper uitleggen voor talentontwikkeling juist voor kinderen waarvoor de kansengelijkheid ver te zoeken is. Ondersteuning door (de rol van) de sociaal werker om de deelnemende kinderen aan boord te houden is van cruciaal belang. Bij de overgang tussen laag 3 en 4 is het van belang dat deze broodnodige ondersteuning niet plotseling stopt. De meeste partners zijn daar nu (nog) niet in voorzien. Hierbij is de ondersteuning van het adviseren en ondersteunen van partijen in laag 4 essentieel. Leerorkest Nederland heeft deze kennis en ervaring en deelt deze met het netwerk