Talentontwikkeling festivals
Het festival The Notorious IBE geeft sinds 1998 in een meerdaagse festivalsetting ruimte aan de authenticiteit, creativiteit en innovatie van de wereldwijde hiphop en urban dans community.
Het festival komt ieder jaar tot leven door een samenwerking met partners uit de wereldwijde gemeenschap. Deze partners krijgen op het festival de mogelijkheid om hun eigen programma samen te stellen en hun eigen gasten uit te nodigen. Ze maken contact met hun eigen aanhang en komen in zicht bij organisaties uit andere urban dansdisciplines De schaal waarop het festival partners uit de community faciliteert is ongeëvenaard. Ook de meerdaagse festival setting met indoor en outdoor locaties in het centrum van de stad is nog altijd uniek. De waardering over de kwaliteit, de relevantie en samenstelling van het programma blijkt enerzijds uit de hoge aantallen bezoekers die vanuit 40-45 landen jaarlijks naar Heerlen afreizen en anderzijds uit de externe partnerships met internationale merken zoals Red Bull in Oostenrijk en Fujifilm in Japan.
In de visie van IBE is de kracht van hiphop- en straatcultuur de betrokkenheid van de community. Iedereen is nodig, wordt gezien en speelt een rol: of dit nu is als de beoefenaar van één van de disciplines of als mogelijkmaker die een ander creatief talent heeft. IBE speelt een rol in de versterking van de community. We gaan ons inzetten om onze hoofdactiviteit het FESTIVAL te verbinden aan ons ontwikkelingsproject ‘MOGELIJKMAKERS’. Die mogelijkmakers zijn vrijwel altijd ook beoefenaars van één van de disciplines in de hiphop (en in ieder geval liefhebbers van), maar hun creatieve talent uit zich daarnaast op andere manieren. Zij zijn goede organisatoren, ontwerpers, schrijvers, videomakers, technici of verbinders. Deze talenten zijn nog te zeldzaam in de community en krijgen te weinig begeleiding.
De huidige situatie in de culturele sector
We constateren al jaren dat het systeem is gericht op de talenten uit de community die (vaak onbewust) bijdragen aan vernieuwing, verjonging en versterking van het traditionele veld en de gevestigde podia en instellingen. De ontwikkeling van ‘het talent’ is geslaagd wanneer het talent de stappen van artiest /kunstenaar tot ‘maker’ heeft doorlopen. Realiteit is dat het product dat deze ‘makers’ presenteren vaak deels of geheel moet voldoen aan een bepaald beeld of verwachting van het gevestigde veld. Het resultaat, en dat is meer regel dan uitzondering, is in de ogen van de community een verwaterd bijproduct van de discipline. Nike sneakers, fitted caps en Patta T-shirts moeten op het podium plaatsmaken voor blote voeten en doffe vintage kleding.
Hoe doe je recht aan talent binnen de waarden van de community?
De urban community is niet louter gericht op het verder ontwikkelen en professionaliseren van een artiest tot een ‘maker’. Binnen de community heerst het principe (each one, teach one) dat eenieder die bijdraagt waarde heeft. Dat je de taak op je neemt om de datgene wat jou is geleerd door te geven aan de volgende generatie.
Door de waarde van mogelijkmakers in de diverse Hip Hop communities te erkennen en de kans te geven te oefenen – onder begeleiding van IBE en haar samenwerkingspartners – met diverse activiteiten, dragen we bij aan de talentketen. Een talentketen die er anders uitziet dan binnen de traditionele structuren van de cultuursector. Battles en festivals zijn dé ontmoetingsmomenten waarop scholing en kennisoverdracht plaatsvindt. Binnen de Hip Hop cultuur bestaat de behoefte om op eigen voorwaarden en met behoud van de eigen unieke punten te bouwen aan talent. Dit doen we bottom-up door samenwerking onderling en uitwisseling onderling tussen de verschillende talenten. Zo versterken we de community en versterken we het fundament van het festival.